[ RISALAH KEMPEN RUMAHKU SYURGAKU Bil 02: KEBERSIHAN MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH SAW ]



BIL 02 : KEBERSIHAN MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH SAW

Kesempurnaan agama mencakupi setiap inci kehidupan umatnya. Islam menyanjung tinggi terhadap kebersihan, malah diangkat di kedudukan yang istimewa sehingga Nabi Muhammad SAW menegaskan ianya sebahagian daripada iman. Kebersihan dapat dilihat melalui ibadah rutin individu muslim yang bertitik tolak daripada amalan menyucikan diri melalui wudhu’, pakaian, dan tempat ibadah.

Nabi Muhammad SAW menunjukkan isyarat penjagaan kebersihan merangkumi semua bidang, bermula daripada tubuh badan baik rohani mahupun jasmani. Sehingga pakaian, kediaman dan persekitaran juga harus dipastikan kebersihannya. Antara kebersihan yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW ialah melalui hadis-hadis sahih yang tersebut:

1. Sunnah memakai wangian bagi lelaki
“Rasulullah bersabda: Seseorang yang mandi pada hari jumaat bersuci menurut kemampuannya, memakai minyak rambutnya, atau memakai minyak harum keluarganya, kemudian keluar serta tidak memisahkan antara dua orang yang duduk lantas ia solat sebanyak yang dapat ia kerjakan, kemudian diam apabila imam bekhutbah: Sungguh ia diampuni dosanya antara Jumaat yang satu dan Jumaat yang lain.” 
(Hadis riwayat Bukhari)

Namun demikian, haruslah diingat bahawa wanita dilarang keras memakai wangian apabila melintasi lelaki bukan mahramnya:

“Seorang wanita yang memakai bau-bauan dan melintasi satu kaum maka, dia itu adalah perempuan zina.”
(Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)

Nabi SAW bersabda lagi: “Siapa saja perempuan yang memakai minyak wangi kemudian keluar ke masjid nescaya tidak diterima solatnya sehigga ia mandi dahulu 
(membersihkan dirinya dari wangian tersebut).” 
(Hadis Sahih riwayat Ibnu Majah dari jalur Abu Hurairah)

2. Mencukur bulu kemaluan dan bulu ketiak bagi lelaki dan perempuan.
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA bahawa: “ Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama empat puluh hari, supaya tidak lupa menggunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari. “ 
(Hadis riwayat Muslim, Ibnu Majjah, Ahmad, Tirmidzi, Nasa’i dan Abu Daud)

Dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Daripada perkara fitrah ialah mecukur bulu ari-ari, memotong kuku dan menggunting misai.“ 
(Hadis riwayat Bukhari)

3. Bersiwak
Diriwayatkan Abu Hurairah RA dia berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Jika aku tidak menjadikan berat umatku, maka sungguh aku perintahkan bersiwak setiap hendak solat.“
(Hadis riwayat Bukhari)

Dalam hadis ini, Rasulullah sebenarnya ingin mewajibkan umat Islam untuk selalu menggosok gigi setiap kali hendak solat, kerana sememangnya menjaga kebersihan gigi itu merupakan hal yang sangat penting.

Namun, baginda khuatir hal ini akan memberatkan dan membebankan umat Islam.

4. 10 perkara yang termasuk fitrah
Selain itu juga, terdapat juga hadis-hadis lain yang Nabi ajarkan kepada kita dalam bab menjaga kebersihan. Antaranya:

Dari Saidatina Aisyah RA, Rasul SAW bersabda sepuluh perkara yang termasuk fitrah (1) Memotong kumis, (2) Memanjangkan janggut, (3) Menggosok gigi, (4) Istinsyaq iaitu memasukkan air ke hidung, (5) Memotong kuku, (6) Membasuh sendi-sendi, (7) Mencabut bulu ketiak, (8) Mencukur bulu ari-ari, (9) Bersuci dengan air (beristinjak). Berkata Zakaria bahawa Mus’ab berkata “Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur”. 
 (Hadis riwayat Muslim)

5. 5 fitrah manusia
Dalam sebuah hadis yang lain pula, Rasulullah SAW juga pernah bersabda:
Dari Abu Hurairah RA berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Fitrah manusia ada lima, iaitu khitan (sunat), mencukur rambut kemaluan, menggunting (merapikan) kumis, memotong kuku (kuku tangan serta kaki), serta mencabut bulu ketiak."
(Hadis riwayat Bukhari)

Hadis yang direkodkan ini memberi kefahaman kepada kita bahawa Rasulullah SAW sangat
mengambil berat soal kebersihan anggota tubuh badan. Selain itu juga, cuba kita lihat kesan amalan tersebut terhadap kesihatan diri. Bagi orang yang tidak menjaga kebersihan anggota tubuhnya, misalnya kuku, ia mempunyai risiko lebih tinggi untuk dijangkiti kuman berbanding orang yang menjaga kebersihan kuku.

Begitu juga dengan perkara yang lain, misalnya membersihkan telinga, merapikan kumis, dan bersugi. Ianya mendatangkan kesan yang positif terhadap tubuh badan. Di samping itu juga, salah satu bentuk syukur seorang hamba terhadap nikmat yang telah dikurniakan Allah SWT ialah dengan menjaga setiap anggota badan kita dengan sebaiknya sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Kita akan dapat manfaat yang banyak serta dikira mendapat pahala apabila disertakan dengan niat untuk mengikuti sunnah-sunnah Rasulullah SAW.

Kesimpulannya, Islam merupakan agama yang syumul (lengkap) merangkumi segala aspek kehidupan manusia daripada sebesar-besar perkara sehinggalah sekecil-kecil perkara. Kerana itulah Islam perlu difahami sebagai sebuah cara hidup.



Nukilan:
Fathimatuz Zahra’ bt Rasid
Markaz Lughah
Universiti Al-Azhar


Disediakan oleh:
LAJNAH KEBAJIKAN DAN PERUMAHAN
BADAN KEBAJIKAN ANAK WILAYAH PERSEKUTUAN MESIR
SESI 2015/2016

[ RISALAH BIAH SOLEHAH Bil 02: ERTI SEBUAH UKHUWAH ]



Bil 02: Erti  Sebuah Ukhuwwah Islamiyah 

Segala puji bagi Allah Yang Maha Esa. Selawat dan salam sejahtera kepada baginda Nabi terakhir, yang tiada Nabi sesudahnya.

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يجب لنفسه "
(رواه البخارى) 

Maksudnya:
“Tidak sempurna iman seseorang kamu, sehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri.”

Ukhuwah merupakan satu tautan hati yang terjalin antara sesama mukmin, yang mana iman dan aqidah menjadi asas penting berlakunya proses ukhuwah. Iman dan ukhuwah merupakan proses timbal balik sebagaimana yang pernah disebutkan oleh Imam as-syahid Hassan al-Banna, “Ukhuwah kembarnya adalah iman, semakin tinggi iman seseorang semakin kuat ukhuwahnya dan semakin lemah ukhuwah seseorang itu, menunjukkan keimanannya yang semakin menurun.”

Persaudaraan yang terbina kerana Allah SWT merupakan tali iman yang paling kuat sebagaimana Rasulullah SAW bersabda mafhumnya, “Tali Islam yang terkuat adalah wala' kerana Allah, memusuhi kerana Allah, cinta kerana Allah, dan benci kerana Allah 'Azzawa Jalla."

Rasulullah SAW bersabda, “Setiap mukmin yang satu bagi mukmin lainnya bagaikan suatu bangunan, satu di antara lainnya saling mengukuhkan”. Rasulullah SAW juga bersabda, “Perumpamaan kaum muslimin dalam hal saling mencintai, saling menyayangi dan saling mengasihi itu adalah bagaikan satu tubuh. Jika salah satu bahagian tubuh merasakan sakit maka seluruh bahagian lainnya juga merasakan sakit sehingga tidak dapat tidur dan demam (kerananya).” [HR Bukhari]

Daripada hadith di atas, kita dapat mengetahui betapa pentingnya nilai ukhuwah dalam kehidupan seseorang. Begitu indahnya jika seseorang itu mengetahui manisnya ukhuwah dan betapa ruginya jika seseorang itu hidup tanpa berukhuwah. Nilai ukhuwah tidak akan dapat dibeli dengan wang ringgit, tidak akan cair di musim panas, tidak akan beku walau di musim sejuk, tidak akan luruh di musim hujan tetapi akan sentiasa mekar walaupun bukan di musim bunga selagimana ia dibajai denganiman dan takwa .

Apabila kita berukhuwah, kita akan melihat sejauh mana kadar takwa dan kebaikan yang dilihat dari saudaramu, sejauh itulah tulusnya cinta dan persahabatan yang anda berikan padanya. Sejauh mana tingkat zikir, ibadah, peringatan akan akhirat, perhatian terhadap ketaatan kepada Allah SWT dan dakwah di jalanNya yang memenuhi erti sebuah persahabatan, sejauh itulah eratnya persahabatan dan jalinan cinta yang terjalin di antara keduanya. Namun, .jika hubungan persahabatan kering dari butir-butir zikir, ibadah, saling menasihati, mengingati perihal akhirat dan mendorong semangat dakwah, maka kegersangan ukhuwah akan semakin terasa, lalu beralih menjadi permainan dan perdebatan sia-sia. Hati bertambah keras dan cepat bosan, sementara lagha membuka gerbang perselisihan dan akhirnya terjelmalah dosa sebagai dinding pemisah yang meleraikan ukhuwah dan memisahkan dua sahabat. Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah dua orang yang saling berkasih sayang kerana Allah berpisah, kecuali disebabkan oleh dosa yang dilakukan oleh salah seorang di antara keduanya.”

Memelihara ukhuwah lebih sukar dari membinanya. Setiap ukhuwah yang dibina atas dasar iman akan sentiasa diuji. Syaitan akan sentiasa mencari pintu-pintu yang boleh merosakkan ukhuwah yang terbina. Buruk sangka, sukar memaafkan, dendam, dengki dan sebagainya, ianya adalah gejala-gejala kerosakan ukhuwah yang begitu mudah berlaku apabila noktah bidayah atau starting point bagi ukhuwah itu tidak benar-benar dibina di atas dasar iman yang betul dan mendalam.

"Kemanisan ukhuwah itu adalah dengan memberi bukan dengan menerima". "Ukhuwah adalah natijah dari keimanan yang benar dan hidup.” Itulah erti sebuah ukhuwah. Bagi seseorang yang benar-benar beriman dan meyakini janji-janji Allah SWT, ganjaran untuk memaafkan tanpa diminta, berbaik sangka dan mendahului sahabatnya melebihi diri sendiri [Itsar]dan sebagainya akan sentiasa mencari ruang dan peluang untuk meraih janji-janji itu. Hatinya sentiasa sibuk mencari alasan untuk memaafkan saudaranya, sibuk berbaik sangka dan mencari peluang untuk mengutamakan sahabatnya melebihi dirinya sendiri.

Apa yang diharapkannya? Syurga dan keredhaan Allah SWT. Ia tidak mengharapkan ucapan terima kasih apatah lagi balasan. Keyakinan dan keimanannya menjadikan jiwanya dirasuk ukhuwah dan kebaikan hingga hilang sifat ananiyyah (pentingkan diri sendiri). Ia menjadi pemburu syurga sehingga menjadikan Itsar sebagai tunggangannya. Hatinya tertambat di akhirat sedangkan jiwanya telah terpikat dan tergila-gilakan keredhaan Allah SWT. Setiap kebaikannya ditaburi bunga-bunga ikhlas dan cinta. Setiap kecaman dan fitnah yang dilemparkan padanya ditadah dengan dulang pasrah dan redha. Ketahuilah wahai saudaraku, kemuncak bagi sesebuah ukhuwah islamiyyah itu ialah Itsar iaitu mementingkan saudara seaqidahnya lebih dari dirinya sendiri. Apabila seseorang itu “Salamatus Shodr”, berlapang dada terhadap saudara seiman maka Itsar akan terbentuk. Tetapi untuk mencapai tahap itsar itu bukan suatu perkara yang mudah. Hanya insan yang hatinya benar-benar bersih, tulus dan ikhlas dalam berukhwah akan sampai ke puncak itu.

Keteguhan Iman inilah yang menjadikan jiwanya gagah mendaki puncak ukhuwah hingga memperolehi buah-buah Itsar. Lalu dengan buah-buah itsar inilah ia membalas setiap lemparan kebencian dan dengki yang diterimanya hingga meruntuhkan tembok-tembok keegoan yang menghalang untuk tumbuhnya cinta dan persahabatan kerana Allah SWT. Itsar ini akan mampu melembutkan hati-hati yang keras, juga menjinakkan jiwa-jiwa yang liar serta memadamkan api-api permusuhan dan dendam lalu dengan izin Allah SWT hati-hati manusia menjadi bersatu di atas cinta dan Iman.

Tidak perlu lagi kita meliarkan pandangan ke sekeliling kita untuk mencari ukhuwah, tundukkanlah jiwa kita dan pandanglah sedalam-dalamnya ke lubuk hati kita. Adakah kita menemui ukhuwah? Di situlah tempat ia bersemayam. Bukan pada senyuman teman atau kekasaran kawan juga bukan pada penghargaan dan kebencian sahabat taulan.

Disediakan oleh: Unit Biah Solehah.
Lajnah Dakwah Dan Pembangunan Insan,
Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM) 
Sesi 2015/2016

[ TINTA DAKWAH Bil 03: MENJADIKAN DUNIA JAMBATAN AKHIRAT ]



Bil 03: Menjadikan Dunia Jambatan Akhirat

             Imam Muslim dengan sanadnya meriwayatkan, diceritakan kepada kami oleh Muhammad bin Ishaq al-Musaiyibi, diceritakan kepada kami oleh Anas iaitu Ibnu I’yad Aba Dhomrah, daripada Musa bin ‘Uqbah, daripada Abdullah bin Umar, daripada Rasulullah SAW, baginda berkata, pernah ada tiga orang lelaki terperangkap dalam gua kerana hujan turun. Semasa berteduh di dalam gua berkenaan, sebuah batu besar daripada gunung tiba-tiba meluncur ke bawah dan menutupi pintu gua. Mereka berkata sesama mereka, “Mari kita mengingati kembali perbuatan baik (amal soleh) yang pernah kita lakukan kerana Allah SWT. Kemudian berdoa supaya Allah SWT memberi kemudahan kepada kita dalam situasi ini.”

         Salah seorang daripada mereka berkata, “Ya Allah, aku mempunyai ibu dan bapa yang telah sangat tua. Aku juga mempunyai isteri dan anak yang masih kecil. Aku mengembala kambing untuk memberi nafkah kepada mereka. Apabila aku pulang kepada mereka, aku akanmemberi ibu bapaku minum susu. Aku dahulukan mereka sebelum keluargaku. Pada suatu hari yang banyak pokok, ternakan aku membawaku jauh sehingga aku tidak pulang melainkan setelah petang (malam). Aku mendapati ibu bapaku telah tidur. Aku memerah susu seperti yang biasa aku lakukan. Aku pergi kepada mereka dengan perahan susu. Aku berdiri di sisi kedua-dua mereka berdua. Anakku berada dibahagian kakiku menangis kerana lapar. Aku dan mereka berada di dalam keadaan seperti itu sehinggalah terbit fajar.

Seandainya Engkau mengetahui bahawa aku lakukan hal seperti iu hanya kerana semata-mata mengharapkan redha-Mu, maka bukalah pintu gua ini kepada kami supaya kami dapat melihat langit.” Lalu Allah SWT membuka pintu gua berkenaan dengan sedikit bukaan, lalu mereka dapat melihat langit daripada celahannya.

Lelaki yang seorang lagi pula berkata, “Ya Allah, aku mempunyai sepupu perempuan yang cintai sepertimana cinta lelaki dan wanita. Aku meminta dirinya (melayaniku) tetapi dia menolak sehinggalah aku mampu memberikannya 100 dinar.

Aku telah berpenat lelah sehingga dapat mengumpulkan 100 Dinar tersebut. Apabila aku telah berada di antara kedua-dua kakinya, dia berkata, “Wahai hamba Allah, bertakwalah kepada Allah SWT! Janganlah engkau membuka cincin melainkan dengan haknya (cincin ialah perumpamaan bagi dara manakala hak pula ialah perkahwinan).” Lalu aku bangun menjauhinya.

Sekiranya Engkau mengetahui bahawa aku melakukan hal demikian hanya kerana mengharapkan redha-Mu, maka bukakanlah pintu gua ini buat kami.” Maka dibukakan sedikit celahan kepada mereka.

Manakala lelaki yang terakhir pula berkata, “Ya Allah, aku pernah mengupah seorang buruh dengan faraq (3 cupak) beras. Setelah kerjanya selesai dia berkata, “Berikanlah hak aku!” Maka aku pun memberikan faraqny, tetapi dia tidak suka dan tidak mengambilnya. Akhirnya aku terus menanam beras tersebut sehingga aku dapat mengumpulkan lembu dan pengembalanya.

Setelah itu, lelaki berkenaan datang semula dan berkata, “Bertakwalah kepada Allah dan janganlah engkau menzalimiku.” Lalu aku berkata kepadanya, “Pergilah kamu dengan lembu dan pengembalanya itu dan ambillah ia.” Lantas dia berkata kepada aku, “Bertakwalah kepada Allah dan janganlah mempermainkan aku!” Aku lalu berkata, “Aku tidak mempermainkan engkau. Ambillah lembu dan pengembala berkenaan.” Lantas dia mengambilnya dan pergi.

Seandainya Engkau mengetahui bahawa aku melakukan hal tersebut hanya semata-mata mengharapkan redha-Mu, maka bukalah celahan pintu gua ini yang masih berbaki.” Lantas Allah membukakan baki bukaan berkenaan. (HR Muslim)

Daripada hadith berikut kita lihat bagaimana tawakkal dan tawassul mereka kepada Allah SWT sehingga dapat menyelamatkan mereka daripada terperangkap di dalam gua. Lihat bagaimana keikhlasan mereka kepada Allah SWT serta takwa dan takut mereka kepada-Nya. Marilah sama-sama kita melakukan amalan dengan ikhlas. Ketika kita solat, solatlah dengan khusyu’. Berapa ramai manusia di akhirat nanti minta dikembalikan ke dunia hanya untuk beramal kepada Allah SWT. Ingatlah kita didunia ini hanyalah sebentar.
“Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jikakamu beriman dan bertakwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak meminta harta-hartamu.” (Muhammad: 36)
Hidup adalah perjalanan, dunia hanyalah persinggahan. 

Allah berfirman, “Kamu tidak tinggal di bumi melainkan sebentar sahaja. Jikalau kamu sesungguhnya mengetahui. Maka apakah kamu mengira bahawa kami menciptakan kamu secara main-main sahaja, dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?” (al-Mukminun: 114-115)

Di dalam al-Quran, Allah tidak pernah memuji dunia. Rasulullah SAW di dalam hadis juga tidak pernah memuji dunia.

“Ketahuilah, sesungguhnya dunia itu dilaknat dan dilaknat pula apa yang ada di dalamnya, kecuali zikir kepada Allah dan ketaatan kepadaNya, seorang ‘alim, dan seorang yang menuntut ilmu.” (Hadith Hasan, diriwayatkan oleh Tirmidzi, Ibnu Majah, Baihaqi, Ibnu Abi ‘Ashim dan Ibnu ‘Abdil Barr). 

Seandainya dunia ini di sisi Allah SWT senilai harganya lengan sayap nyamuk nescaya Allah SWT tidak akan emmberi minum barang seteguk sekalipun kepada orang kafir.” (HR TIrmidzi)

“Baransiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasan, nescaya kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang mereka telah kerjakan.” (Hud: 15-16)

Dunia ini hanyalah jambatan menuju akhirat. Ibarat kita dalam sebuah perjalanan yang panjang menuju ke suatu destinasi, apabila badan terasa penat duduklah sebentar di bawah pohon, kemudian teruskan perjalanan setelah badan hilang penat. Pohon itulah dunia yang kita singgahi hari ini. Betapa sebentarnya kita di sini. Bagaimana kita rasa lamanya kita berada di bumi ini, ketahuilah akhirat itu tidak tertanding lamanya dengan dunia. Jikalau kita mengukur dunia dari saat kita lahir sehingga ke hari ini, maka kita akan mendapati bahawasanya kita di dunia ini sangat lama.


NUKILAN: INTAN FATIHAH BINTI PATEHI
DISEDIAKAN OLEH :
UNIT SURAU SRI PUTRA
LAJNAH DAKWAH DAN PEMBANGUNAN INSAN
BADAN KEBAJIKAN ANAK WILAYAH PERSEKUTUAN MESIR (BKAWM) SESI 2015/2016

[RISALAH EKONOMI BKAWM: ASAS EKONOMI ISLAM]




Asas Ekonomi Islam 

          Ekonomi adalah sains sosial yang berkaitan dengan kehendak dan kepuasan manusia. Ia adalah cara masyarakat memilih untuk menggunakan sumber yang terhad untuk penghasilan barang-barang bagi kegunaan masa kini dan masa depan.

         Kewujudan kehendak manusia adalah titik permulaan semua aktiviti ekonomi di dunia. Boleh dikatakan ekonomi adalah sains kehendak. Tetapi dalam dunia sebenar, cara-cara untuk memenuhi keperluan kita adalah terhad. Masa dan wang adalah terhad. Dan tanah, buruh dan modal yang digunakan dalam pengeluaran adalah terhad. Walaupun sains telah menyatakan meningkatnya sumber atas usaha penerokaan dan sebagainya, keperluan kita juga telah meningkat. Dengan berlalunya masa, kehendak baru akan muncul dan tidak semua keperluan kita boleh dipuaskan kerana cara mendapatkannya adalah terhad.

          Ilmu ekonomi sepatutnya neutral, tetapi ia kerap terpengaruh kepada keadaan sekeliling. Takrif ilmu ekonomi sepatutnya dapat digunakan dan sesuai dengan sesiapa sahaja, sama ada bagi mereka yang beragama atau tidak, Islam atau bukan Islam. Berdasarkan kata-kata Ibnu Khaldun iaitu “ kehidupan manusia ialah daripada satu rupa dan keinginan kepada mendapatkan rezeki dan berusaha untuk mendapatkannya” (lihat Fachruddin 1982: 11). Maka tentunya bagi orang Islam, perbuatan mereka dengan alam benda dan usaha untuk mendapat rezeki mempunyai kaedah dan matlamat yang tersendiri.

        Islam merupakan sistem kehidupan manusia yang diasaskan berdasarkan keseimbangan, kesederhanaan dan keadilan. Dalam ekonomi Islam, ia adalah keseimbangan antara modal dan kerja, keseimbangan antara penghasilan dan pengeluaran, keseimbangan antara pembahagian pengeluaran bersama. Akram Khan (1984: 55) mentakrifkan ekonomi Islam sebagai kajian kejayaan (al-falah) manusia melalui pengurusan sumber bumi berasaskan kerjasama dan penyertaan. Sementara Hasanuzzaman (1984: 55) pula mentakrifkan ekonomi Islam sebagai ilmu pengetahuan dan penggunaan perintah dan peraturan syariat demi melindungi daripada ketidakadilan dalam perolehan dan penggunaan sumber asli bagi tujuan memenuhi kepuasan manusia dan bagi membolehkan mereka melaksanakan tanggungjawab terhadap Allah dan masyarakat seluruhnya.

       Masudul Alam Choudhury (1986: 4) mentakrifkan ekonomi Islam sebagai kajian sejarah, pengalaman dan teori bagi menganalisis keperluan manusia dan masyarakat berasaskan panduan sistem nilai Islam. Amin Mohd. al-Faysal al-Su’ud berpendapat ekonomi Islam ialah satu ilmu alat yang digunakan oleh manusia bagi memenuhi segala hajat individu dan masyarakat sesuai dengan peraturan syariat (dipetik danipada Hamzah dan Shahbari 1982: 3). Mannan (1980: 36) menganggap ekonomi Islam sebagai sains sosial yang mengkaji masalah ekonomi yang berlandaskan nilai Islam.

        Ekonomi Islam merupakan ilmu yang mengkaji kegiatan manusia yang selaras dengan kehendak syariat. Dari aspek usaha memperolehi, mengguna atau mengurus sumber asli untuk kebaikan diri serta kebaikan bersama secara kebendaan dan kerohanian adalah untuk mendapat keredaan Allah semata. (Hasan l990b: 11).

        Daripada berbagai-bagai takrif di atas, terdapat beberapa perkara penting yang perlu diperhatikan. Pertama, ialah alat. Iaitu kelakuan individu berasaskan penggunaan alat yang dikenali sebagai sumber. Tanpanya, kehidupan manusia di bumi ini akan menjadi sukar. Allah telah melengkapkan kehidupan di dunia ini dengan sumber yang mencukupi. Konsep sumber dalam Islam adalah sesuatu yang bermanfaat (untuk dunia dan akhirat) (Hasan 1990a: 4).

        Kedua, ialah kaedah. Selain peranan sebagai individu sosial, individu Islam juga merupakan individu yang beragama. Sebagai individu yang beragama, maka kelakuan berekonominya adalah tunduk kepada panduan (hukum agama) sepertimana yang telah dinyatakan pada takrif di atas.

        Ketiga, ialah matlamat. Semua kegiatan tentunya mempunyai matlamat yang tersendiri, termasuk kegiatan ekonomi. Matlamat ekonomi Islam dapat dilihat pada dua peringkat, iaitu matlamat perantaraan dan matlamat akhir. Dalam takrif di atas, matlamat perantaraan dinamakan keperluan, kebaikan, kepuasan dan hajat. Manakala matlamat akhir dinyatakan sebagai tanggungjawab, keredaan dan al-falah. Matlamat perantaraan tidak akan ada nilainya di sisi Islam, kecuali matlamat itu dijadikan untuk mencapai matlamat yang sebenar. iaitu keredaan, dan al-falah. Oleh sebab objektif syariat adalah untuk kesejahteraan manusia dan seluruh alam, maka tujuan ekonomi Islam ialah untuk mencapai kesejahteraan dan kemenangan dunia akhirat. Dari sudut ini, skop ekonomi Islam lebih komprehensif kerana tidak terbatas kepada faktor-faktor ekonomi semata, tetapi juga merangkumi faktor-faktor bukan ekonomi, seperti nilai akhlak, etika, sosial dan politik, yang kesemuanya mempunyai peranan dalam mencapai kesejahteraan tersebut.

        Islam menangani soal ekonomi berdasarkan aqidah yang kukuh. Rezeki yang diberikan oleh Allah di dunia ini adalah mencukupi untuk seluruh makhlukNya. Kalau ada manusia yang mengatakan rezeki tidak mencukupi, maka itu merupakan kelemahan manusia sendiri, sama ada kerana tamak, kikir, mementingkan diri sendiri, boros, membazir atau kekurangan pengetahuan untuk mengenali atau memperoleh sumber-sumber lain atau yang belum dapat diterokai. Allah melalui kudratNya boleh membuka segala khazanah di dunia ini atau sebahagian sahaja, atau boleh menjelmakan sumber atau khazanah baru dengan hanya menyebutkan “kun” sahaja.


Nukilan:
Mohd Asrool Hasbullah Bin Shuib
Unit Penjanaan Ekonomi,
Unit Ekonomi BKAWM Sesi 2015/2016

Rujukan:
1.Ekonomi Islam (Dasar dan Amalan) – Surtahman Kastin Hasan
2.Economic Theory (TAMILNADU TEXTBOK AND EDUCATIONAL SERVICES CORPORATION) – College Road, Chennai.

[ KALAM PIMPINAN KETUA LAJNAH DAKWAH DAN PEMBANGUNAN INSAN: REJAB TANDA KEDATANGAN BULAN MULIA ]



              Bismillahirrahmanirrahim. Segala puji bagi Tuhan, pencipta sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan penghulu segala nabi dan rasul yang membawa rahmat seluruh alam serta para keluarga dan para sahabatnya yang mengikut jalan baginda dalam liku-liku dakwah menyebarkan Islam kepada seluruh umat manusia.

Bersyukur kita kepada Allah SWT kerana telah menemukan bulannya, Rejab sebagai isyarat dan tanda kedatangan semulia-mulia bulan yakni Ramadan.

Allah SWT telah berfirman di dalam Surah At-Taubah, ayat 36 :

إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ

“Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi Allah ialah dua belas bulan dalam ketentuan Allah (di Luh mahfuz) pada hari Dia menjadikan langit-langit dan bumi, antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka jangan kamu menzalimi diri kamu di dalamnya (bulan-bulan tersebut). Perangilah orang-orang kafir keseluruhannya sebagaimana mereka memerangi kamu keseluruhannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang-orang yang bertakwa.”

Rasulullah menafsirkan 4 bulan haram di dalam hadisnya :

ثَلَاثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ: ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَان

“Tiga bulan yang berturutan, iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram, dan Rejab adalah (kumpulan Bani) Mudhar, yang terletak diantara Jumada al-Thani dan Sha’ban”.

Maka, di sinilah ahli tafsir serta para ilmuan Islam yang lain menafsirkan 4 bulan tersebut dengan kelebihan, pengkhususan dan amalan yang terbaik bagi seorang muslim untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti amalannya disebabkan kemuliaan yang Allah SWT berikan di dalam bulan-bulan yang dipilihNya. Oleh yang demikian, apa yang boleh kita boleh ambil manfaat daripada ayat 36, Surah At-Taubah sebagai motivasi diri untuk melakukan amal ibadah untuk dipersembahkan kepada Allah SWT adalah:

1) Melakukan sebarang kezaliman terhadap diri sendiri adalah perkara yang ditegah oleh Syarak.
2) Berusaha untuk meningkatkan amal soleh sama ada secara individu atau berkumpulan.
3) Menyambung silaturrahim adalah perkara yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW.
4) Melakukan perkara maksiat, azabnya akan digandakan.
5) Melakukan amal soleh pahalanya akan digandakan.

Justeru itu, seharusnya kita sebagai hambanya berusaha dan berlumba-lumba untuk meningkatkan amal soleh serta mengurangkan perkara yang menyalahi perintahNya. Bulan Rejab menandakan persediaan ‘berjaga-jaga’ untuk kita menempuhi Ramadan yang akan datang tidak lama lagi.

Akhir sekali, harapan Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan sesi kali ini agar semua mahasiswa/wi khususnya ahli BKAWM sama-sama mempertingkatkan amalan soleh mulai saat ini dalam semua aspek. Sama ada dari aspek individu, kemasyarakatan, dan kesatuan. Semoga dengan usaha tersebut kita dapat menempuhi bulan Ramadan dengan lebih bersemangat.

Assalamualaikum w.b.t

Abdul Wafi bin Alias,
Ketua,
Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan,
BKAWM sesi 2015/2016.

"Memperkasa Kefahaman, Meneguh Kebersamaan"
"BKAWM Keluarga Kita"
"Bersama Bersatu"

[ BERITA : KURSUS KESETIAUSAHAAN 2016 ]

KAHERAH, 16 April 2016- Menyedari kepentingan berpengurusan dalam peringkat individu dan organisasi, Jabatan Setiausaha Agung (JASA) Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir sesi 2015/2016 telah mengambil inisiatif menganjurkan Kursus Kesetiausahaan 2016 pada 2 April yang lalu. Kursus yang bertemakan “Muslim Profesional, Generasi Insani” ini telah berlangsung di Dewan Sri Putra, Asrama Rumah Wilayah Persekutuan, Hayyu Sabik.

Bagi memastikan efisiensi kursus ini, ianya telah dijalankan secara tertutup dan telah disertai oleh 40 orang peserta yang terdiri daripada Ahli Jawatankuasa Tadbir BKAWM, setiausaha Jabatan, Lajnah dan Unit BKAWM, para mentee BKAWM dan beberapa individu umum. Beberapa objektif telah digariskan oleh pihak penganjur, iaitu:
1)        Memberi pendedahan tentang cara mengurus majlis dan ilmu pengucapan awam.
2)        Melahirkan pelapis dan aktivis yang berkemahiran serta cekap dalam pengurusan organisasi.

[PENA LKP BIL 02 : KONSEP KEBAJIKAN DALAM ISLAM]



                                     BIL 02 : KONSEP KEBAJIKAN DALAM ISLAM
          Islam amat menitik beratkan konsep kebajikan dalam menghayati cara hidup yang sebenar dan sempurna. Ianya amat berkait rapat dengan kehidupan bermasyarakat, iaitu konsep tanggungjawab sosial sesama manusia yang mana sikap mengambil berat di antara satu sama lain. Sebagaimana hadith Rasulullah SAW yang bermaksud: 

“Sesiapa yang tidak mengambil berat di atas urusan orang muslimin maka bukanlah dia dari kalangan mereka. Dan sesiapa yang pada pagi hari mengutamakan perkara selain daripada agama Allah maka bukanlah dia daripada golongan orang yang diredhai Allah” (Riwayat at-Tabarani)

          Lumrah dalam kehidupan bahawasanya terdapat golongan manusia yang hidup mewah dan berada. Akan tetapi, pada masa yang sama juga terdapat manusia yang hidupnya ibarat ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’ iaitu kehidupan yang serba kekurangan dan dilanda kemiskinan. Justeru itu, syara’ telah menuntut golongan yang dilabelkan dengan status kehidupan yang serba mewah atau senang ini bagi membela dan memberikan pertolongan kepada golongan yang miskin dan lemah. Paparan melalui media massa saban hari menengahkan isu berkenaan kisah penderitaan masyarakat yang dilanda pelbagai musibah dan bencana yang menimpa mereka. Siapakah yang berperanan untuk membantu golongan tersebut? 

Firman Allah SWT:
Ertinya: “Dan sesiapa yang menjaga kehidupan manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga kehidupan manusia semuanya.” (Surah al-Maidah ayat ke 32)

Tuntutan menunaikan tanggungjawab sesama umat Islam atau melaksanakan hak mereka merupakan salah satu daripada cabang iman. Sesiapa yang melaksanakan tuntutan ini akan mendapat ganjaran pahala serta dikasihi Allah SWT dan Rasul.

Firman Allah SWT:
Ertinya : “Dan apa sahaja kebajikan yang mereka kerjakan, maka mereka tidak sekali-kali akan diingkari (atau disekat dari mendapat pahalanya).” (Surah Ali Imran ayat ke 115)

Firman Allah SWT:
Ertinya : “Kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat).” 
(Surah al-Hajj ayat ke 77)

Kesimpulannya, Islam itu menjaga kebajikan bersama dan sesungguhnya manusia itu tidak boleh hidup secara bersendirian. Oleh itu, kehidupan bermasyarakat tidak lari daripada saling perlu memerlukan dan saling bergantung antara satu sama lain. Sekian

Disediakan oleh:
LAJNAH KEBAJIKAN DAN PERUMAHAN 
BADAN KEBAJIKAN ANAK WILAYAH PERSEKUTUAN MESIR
SESI 2015/2016

BERITA: FAMILY REUNION OF WILAYAH 2016 (FIRE’16) :SEMARAK API UKHUWAH



FAMILY REUNION OF WILAYAH 2016 (FIRE’16) :SEMARAK API UKHUWAH




KAHERAH, 10 Februari 2016 - Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM) telah menganjurkan sebuah hari keluarga bagi anak-anak Wilayah Persekutuan di Mesir. Program yang diberi nama “Family Reunion of Wilayah 2016” atau lebih dikenali sebagai FIRE ‘16 yang telah berlangsung selama 3 hari. Bermula 8 Februari, banyak aktiviti yang sangat ilmiah dan bersifat mengeratkan ikatan ukhuwah sesama anak Wilayah Perseekutuan, selaras dengan pembawaan FIRE ’16 iaitu mengukuhkan ikatan dan jalinan sesama anak Wilayah Persekutuan di Mesir. FIRE ‘16 melabuhkan tirainya setelah berlangsung selama 3 hari dengan majlis penutup oleh saudara Adam Syukri bin Mohammad, Yang Dipertua BKAWM sesi 2015/2016.

Selain pengisian-pengisian yang bersifat mengeratkan kekeluargaan, terdapat pengisian yang menarik telah disajikan dalam FIRE’16. Antara pengisian yang menarik pada hari pertama ialah pengisian Fiqh Medik. Pengisian yang telah dibentangkan oleh Ustaz Jamiluddin bin Murat, graduan dari Universiti Al-Yamaniah, Yaman menyajikan pembentangan mengenai pengenalan undang-undang Islam iaitu hudud dan kesan aplikasinya serta pandangan masyarakat terhadaap pelaksanaannya. Majlis diteruskan dengan perasmian FIRE ‘16 pada malamnya oleh Encik Mohd Faridil Atrash bin Mohd Suhaidi, Penolong Atase Pendidikan Wilayah Persekutuan.

Hari seterusnya dimeriahkan lagi dengan Pertandingan Master Chef di peringkat siswa dan Slot Serlah Bakat di peringkat siswi. Pertandingan Master Chef menampilkan beberapa kumpulan yang bertanding bagi meraih anugerah masakan terbaik mengikut menu yang disediakan dan dinilai mengikut rasa, hiasan dan kerjasama setiap kumpulan oleh juri. Hari kedua dihangatkan lagi dengan Hari Kebudayaan Siswi di sebelah petangnya dengan persembahan kebudayaan dan kesenian bagi mencungkil bakat yang tersembunyi dalam kalangan siswi.

Malam hari kedua terus dimeriahkan lagi dengan pengisian talkshow yang bertajuk “Tying the Knot: Love vs Money”. Program yang mengupas mengenai pengalaman alam perkahwinan di usia muda beserta pengisian mengenai Hisbah itu menampil panelis-panelis yang berpengalaman dan hebat di Mesir. Pengisian talkshow tersebut telah mengundang kehadiran yang sangat meriah oleh siswa dan siswa di sekitar Perlembahan Nil.

Hari terakhir FIRE’16 dimulakan dengan pengisian mengenai ilmu Zakat oleh Ustaz Umar bin Muhammad Malcom, mahasiswa Master di American Open University. Pengisian yang berkisar mengenai zakat tersebut bertujuan mendedahkan dan menerangkan mahasiswa/wi bagaimana pengiraan zakat dan pengurusan zakat yang perlu diketahui masyarakat umumnya. FIRE ’16 juga menyediakan khidmat Medical check up yang dikendalikan sendiri oleh Team Medic Wilayah Persekutuan. Program diteruskan lagi dengan “Family Outing” iaitu pertandingan bowling di International Bowling Center (IBC), Kaherah.

FIRE ’16 terus dimeriahkan dan dihangatkan dengan persembahan siswa di acara Malam Kebudayaan Siswa pada malamnya. Ianya juga bertujuan mencukil bakat-bakat baru di kalangan ahli ,di samping mengeratkan serta mengukuhkan persefahaman di antara ahli kumpulan yang bertanding.

Seterusnya, FIRE ’16 akhirnya melabuhkan tirainya dengan acara kemuncak program iaitu majlis perasmian penutup yang dirasmikan oleh saudara Adam Syukri bin Mohammad. Majlis terus diserikan dengan ucapan penutup oleh Pengarah FIRE ’16, Saudara Muhammad Shafie bin Abdul Halim dan seterusnya ucapan perasmian penutup oleh YDP BKAWM. Majlis seterusnya diserikan lagi dengan penyampaian cenderahati dan hadiah kepada pemenang dan kumpulan dan diakhiri dengan bacaan doa agar ikatan sesama anak-anak Wilayah Persekutuan terus diperkukuh dan kesatuan ini terus dijaga.

Semoga dengan “Family Reunion of Wilayah 2016” (FIRE 16) ini, ukhuwah diantara kita terus kuat dan marak semarak api FIRE’16 dan semoga dengan keterikatan hati yang telah dijalin ini terus berkekalan hingga ke syurga kelak. Semoga api yang menyala ini bukanlah api benci apatah api fitnah bahkan api ukhuwah yang terus menyala dan marak hingga ke syurga.

#SemarakFIRE16
“Together, We Become Stronger”
“Memperkasa kefahaman, Meneguh Kebersamaan” 
“BKAWM KELUARGA KITA”
“BERSAMA BERSATU”



BERITA WILAYAH SPORTS LEAGUE 2016 (WISEL ‘16)

KAHERAH, 7 April 2016- Unit Kemasyarakatan, Sukan dan Rehlah Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM) sesi 2015/2016 dengan kerjasama Pejabat Pengurusan MAIWP Mesir (PPMM), telah menganjurkan program kesukanan khas untuk anak-anak Wilayah Persekutuan yang berada di bumi Mesir pada 1 dan 2 Februari yang lalu. Pelbagai aktiviti yang menarik telah diadakan selama 2 hari program dijalankan. Penyertaan mendapat sambutan yang hangat daripada anak-anak Wilayah Persekutuan, terdiri daripada 50 orang siswi dan 35 orang siswa. Tidak lupa juga penyertaan daripada wakil BKAN taakhi iaitu Terengganu dan Kedah yang terlibat dalam aktiviti bola tampar bagi siswa dan bola baling di sebelah siswi. Dengan penyertaan ini dapat mengeratkan lagi hubungan di antara BKAWM dan BKAN-BKAN taakhi yang lain.


[ KALAM PIMPINAN KETUA UNIT KEMASYARAKATAN, SUKAN DAN REHLAH: GALAKAN MENGEMBARA ]


Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT atas segala nikmat serta inayahNya yang telah dicurahkan kepada hamba-hambaNya. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan juga pengikut-pengikutnya serta sahabat-sahabat baginda. Bukanlah diri ini orang yang selayaknya tetapi terpanggil untuk berkongsi serba sedikit perkongsian berkenaan dengan “Mengembara”.

WILAYAH PERSEKUTUAN WORLD OF FOOD 2016 (WWF '16)



KAHERAH, 25 Mac 2016 -  Sebuah program bazar yang dinamakan Wilayah Persekutuan World of Food 2016 (WWF 16) anjuran Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir sesi 2015/2016 telah diadakan pada 14 hingga 17 Mac 2016 yang lalu. Program yang berlangsung selama empat hari ini telah diadakan di Asrama Rumah Wilayah Persekutuan di Hayyu Sabiek, Kaherah. Antara tujuan program ini diadakan adalah bagi menjana ekonomi serta memperkasa tahap kewangan BKAWM di samping membina kesepaduan antara ahli BKAWM dan seluruh mahasiswa Mesir.

Blogroll

Loading...