[ Kenyataan YDP BKAN : Kelas Tafaquh Berpusat Bakal Dilaksanakan ]

Rabu, 2 Nov 2016 - Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) merupakan wadah kesatuan anak Malaysia di Mesir yang sentiasa menjaga kebajikan ahlinya dalam pelbagai aspek. Antaranya melalui mekanisme akademik, thaqafah, tarbiah , kemasyarakatan dan lain-lain.
Bertarikh 30 Oktober 2016, satu perjumpaan bersama telah diadakan oleh Majlis Yang Dipertua Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) bertempat Dewan Soleh Al-Masri Rumah Penang Hayyu Sabiek. Antara perbincangan yang diutarakan adalah berkaitan inisiatif peningkatan thaqafah mahasiswa dan mahasiswi di Mesir.
Dalam perbincangan tersebut, seluruh YDP bersetuju untuk menubuhkan satu medium khas secara berpusat dalam menggerakkan kelas tafaqquh dengan lebih tersusun. Akhirnya, Majlis YDP bersetuju menamakan medium tersebut dengan nama Madrasah Al-Imam Abdullah Ibnul Mubarak.
Antara objektif penubuhan Madrasah ini adalah menambah thaqafah ahli dari sudut ilmu turathi dan ilmu muasarah. Selain itu juga, ia adalah medium kepada seluruh mahasiswa dan mahasiswi Mesir daripada pelbagai lapisan bidang pengajian serta meningkatkan lagi ketaatan kepada Allah SWT melalui suluk ilmu.
Sebelum berakhirnya pertemuan tersebut, Majlis YDP bersetuju melantik Ustaz Khairul Faris Bin Abdul Aziz, Ketua Koordinator Kebajikan Majlis Gabungan BKAN (MG BKAN) sebagai Penasihat Madrasah Al-Imam Abdullah Ibnul Mubarak. Manakala Ustaz Muhammad Amirul Fitri Bin Mazlan sebagai Pengarah Madrasah Al-Imam Abdullah Ibnul Mubarak dan timbalannya Ustazah Nor Latifah Binti Jupri. Sebarang pemakluman berkaitan Madrasah ini akan dimaklumkan dari masa ke semasa.
Semoga dengan usaha yang dilaksanakan ini dapat meningkatkan lagi thaqafah di peringkat mahasiswa dan mahasiswi Malaysia di Mesir dalam mendalami khazanah ilmu Islam dengan sebaiknya.





 "Menjulang Thaqafah, Melestarikan Kesatuan"
"BKAWM Keluarga Kita"
"Bersama Bersatu"

Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]