Rehlah Syita' Siswi Mematri Ukhuwah


Kaherah, 9 Februari 2014- Unit Perumahan Dan Rehlah (UPR) Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM) sesi 2013/2014 telah menganjurkan Rehlah Syita’ Dumyat. Rehlah yang bertemakan “Alam Dihayati, Ukhuwah Terpatri” ini bukan sahaja disertai oleh ahli BKAWM sahaja, bahkan turut dimeriahkan oleh beberapa orang wakil dari BKAN Taakhi, iaitu Majlis Kebajikan Keluarga Kedah.

  Pendaftaran dibuka pada 8 Februari 2014, jam 11.00 malam. Semua peserta berkumpul dan diberikan taklimat disiplin dan keselamatan oleh Timbalan Unit Pengisian dan Disiplin. Perjalanan ke Dumyat dimulakan dan tiba ke destinasi sekitar jam 5.00 pagi. Aktiviti dimulakan dengan solat subuh berjemaah, membaca mathurat dan surah al-Waqiah beramai-ramai di Masjid ar-Rahman, Dumyat Jadidah. Kemudian, diteruskan lagi dengan tazkirah subuh yang disampaikan oleh saudari Zahidah Izzati binti Johari, Naib Pengerusi HEWI 1 merangkap penasihat program. Peserta sempat menikmati sarapan pagi sebelum bergerak ke pantai Dumyat.

Setibanya di sana, aktiviti pantai dimulakan dengan ucapan aluan dan bacaan doa dari Timbalan Pengarah program, saudari Nur Hidayahtul Aiman binti Johan dan seterusnya sukaneka serta acara bebas. Jam 11.30 pagi, majlis penutup dan penyampaian hadiah diadakan di samping menikmati ayam barbeque. Kumpulan terbaik sukaneka telah dimenangi oleh kumpulan Kucing.

Kemudian, para peserta bergerak ke destinasi yang seterusnya iaitu Ro’su Bar. Setibanya di Ros’su Bar, semua peserta menunaikan solat jama’ fardhu zohor dan asar secara berjemaah. Turut diselitkan dengan pengisian yang disampaikan oleh saudari Nurul Amaani binti Kushairi. Seterusnya, semua peserta bergerak menuju ke rumah api dan diberikan sedikit penerangan tentangnya oleh saudara Saufi Basharah, selaku musyrif jaulah.


  Seterusnya, pada pukul 5.30 petang para peserta tiba ke destinasi yang terakhir, iaitu Port Said. Selepas menaiki feri menyeberangi Terusan Suez menuju ke Port Fuad, para peserta menunaikan solat jama’ fardhu maghrib dan isya’ secara berjemaah. Setelah selesai solat para peserta berkumpul dan telah diberikan sedikit penerangan daripada musyrif mengenai Port Said dan Port Fuad. Setelah itu, para peserta kembali semula ke feri untuk menuju ke Port Said untuk membeli belah di Suq Tijari di sekitar Port Said. Kemudian, para peserta bertolak pulang ke Kaherah dan dalam perjalanan pulang makan malam diedarkan di samping ucapan penutupan yang disampaikan oleh saudara Hakimi selaku Pengarah program.

"Terima kasih UPR kerana telah menganjurkan rehlah ini. Rehlah pada kali ini sangat menyeronokkan dan memberikan manfaat yang banyak kepada para peserta,” kata seorang peserta.

Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]