Kalam Pimpinan: Akal yang Cerdas dari Badan yang Sihat



بسم الله الرحمن الرحيم

          Segala puji bagi Allah, Tuhan yang menciptakan langit dan bumi. Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa’kan ke hadrat Ilahi atas kurniaan kekuatan dan kesihatan dariNya sehingga kita masih lagi mampu untuk menikmati hidup di alam nan indah ini.

Sabda nabi Muhammad S.A.W :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ

Dari Ibnu Abbas, dia berkata: Nabi bersabda: “Dua kenikmatan, kebanyakan manusia tertipu pada keduanya, (iaitu) kesihatan dan waktu luang”. [HR Bukhari, no. 5933].

          Imtihan yang semakin hampir telah menghantui seluruh mahasiwa di Perlembahan Nil ini. Pada ketika ini, ramai di antara kita yang sedang sibuk mengulangkaji silibus pelajaran masing-masing tidak kira sama ada mahasiswa Pengajian Islam mahupun Sains Kesihatan. Disebabkan kesibukan yang mencengkam para mahasiswa sehingga ada yang telah mengabaikan penjagaan kesihatan di musim peperiksaan ini seperti yang diceritakan di dalam hadis di atas. Selaku mahasiswa Azhari dan Azhariyat, perlulah kita menerapkan eleman yang terdapat dalam dasar utama pegangan ini, iaitu al-Quran dan as-Sunnah dalam jiwa kita dengan mengamalkan segala isi kandungannya dan mengambil pengajaran daripadanya.

Sabda nabi S.A.W:

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اَلْـمُؤْمِنُ الْقَـوِيُّ خَـيْرٌ وَأَحَبُّ إِلَـى اللهِ مِنَ الْـمُؤْمِنِ الضَّعِيْفِ، وَفِـيْ كُـلٍّ خَـيْـرٌ

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu , beliau berkata, Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allâh Azza wa Jalla daripada Mukmin yang lemah; dan pada keduanya ada kebaikan.

           Oleh yang demikian, hendaklah kita memelihara diri bagi menjadi hamba yang kuat dari segala sudut di samping memiliki kesihatan yang baik dalam kehidupan yang menjadi tempat untuk beramal menuju ke alam akhirat. Dalam suasana imtihan yang semakin menghampiri, selain daripada kita mempersiapkan diri dari segi pembelajaran, sangat penting juga untuk mempersiapkan diri dari segi fizikal dan mental.

          Maka, saya menyeru kepada seluruh mahasiswa khususnya anak-anak Wilayah Persekutuan untuk sama-sama menitik beratkan aspek kesihatan sepanjang tempoh peperiksaan ini di samping menjaga hubungan dengan Allah S.W.T. Semoga usaha dan pergantungan mahasiswa semua kepada ALLAH S.W.T dalam menghadapi imtihan ini bakal membuahkan kejayaan yang hakiki serta memberi manfaat pada ummah seluruhnya.

“BKAWM Keluarga Kita”
“Meneguh Ukhuwah, Menjana Tarbiah”



Nur Hidayahtul Aiman binti Johan
Timbalan Unit Perumahan dan Rehlah
Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir
Sesi 2013/2014

Comments

Popular posts from this blog

Mencipta Semangat untuk Sentiasa Mengemas Rumah

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) AMALI ]