IHTIRAM ’14 MEMBINA TARBIYAH RUHIYAH




KAHERAH, 10 Ogos 2014 – Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir sesi 2013/2014 telah menganjurkan program Ihya’ Tarbawi Ramadan 2014/1435 H (IHTIRAM ’14) pada sepanjang bulan Ramadan tahun ini. Dengan bertemakan “Ibrah Ramadan, Inspirasi Perjuangan”, pelbagai aktiviti telah diadakan bagi meningkatkan thaqafah dan kemahiran ahli serta membentuk pembangunan insan muslim rabbani.


          



         
           Antara aktiviti yang telah diadakan di dalam program IHTIRAM ’14 ialah diskusi kitab “Al-Qiraat Manhaj Al-Hayat”, daurah kitab “Syamail Muhammadiyyah”, solat sunat terawih di Asrama Rumah Wilayah Persekutuan (ARWP) dan masjid-masjid di sekitar Kaherah serta aktiviti Maidah Rahman dan Syantah Ramadan. Iftar Jamaie dan Iftar Mahabbah juga diadakan bagi mengeratkan ukhuwah antara ahli BKAWM sendiri. Selain itu, aktiviti amal dan malam gema takbir turut diadakan pada bulan Ramadan ini. Suasana cukup meriah meskipun ramai ahli BKAWM yang pulang ke Malaysia.

          “Alhamdulillah, dengan adanya variasi aktiviti dalam program IHTIRAM ’14, saya dapat mengenali 
sahabat ahli lain terutamanya yang tidak pulang ke Malaysia dengan lebih rapat dan meningkatkan tarbiyah ruhiyah saya dalam madrasah Ramadan tahun ini,” ujar saudara Aizat Arif Bin Jamalullail, Tahun 2 Perubatan, Universiti al-Azhar yang juga merupakan Setiausaha program IHTIRAM ‘14.


         Pihak BKAWM ingin mengucapkan terima kasih kepada semua ahli yang telah bertungkus lumus bagi mengadakan IHTIRAM ‘14 sama ada secara langsung atau tidak langsung. Di kesempatan ini juga, BKAWM ingin menyampaikan sekalung penghargaan kepada para ahli yang telah menyokong dan menjayakan program-program BKAWM yang sentiasa komited dalam mengisi ahli dengan tarbiah ruhiyah demi membentuk mahasiswa Islam yang Rabbani. Semoga dengan adanya aktiviti-aktiviti seperti ini, dapat memudahkan kita untuk mempertingkatkan lagi amalan-amalan kita dan diterima oleh Allah S.W.T.

“Satu Fikrah Satu Amal”
“Meneguh Ukhuwah, Menjana Tarbiah”

        





Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]