SALAM '14- Aidilfitri Dirai, Solidariti Dihayati











KAHERAH, 12 Ogos 2014 – Pada tanggal 29 Julai 2014 bersamaan 2 Syawal 1435 telah berlangsung Sambutan Aidilfitri BKAWM 2014 (SALAM ’14), anjuran Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM) sesi 2013/2014. Dengan bertemakan ‘Aidilfitri Dirai, Solidariti Dihayati’, program ini diadakan bertujuan menyatakan sokongan dan solidariti BKAWM kepada Palestin di samping menyambut Aidilfitri. Antara objektif yang disasarkan oleh pihak penganjur program ialah:
1. Memperkasakan pengaplikasian sunnah dalam realiti kehidupan.
2. Meningkatkan thaqafah dan kemahiran dalam kalangan ahli.
3. Memupuk pembangunan individu muslim Rabbani.
4. Memanifestasikan ukhuwah dalam kalangan ahli.



          




          Aktiviti dijalankan seawal pukul 6:00 pagi dengan penyiaran Radio Raya oleh dua orang deejayKemudian, pada pukul 8:00 pagi, tazkirah dhuha disampaikan oleh saudara Muhammad Ilman Bin Abdul Razak. Selepas itu, para peserta disajikan dengan sarapan raya yang disediakan oleh AJK pelaksana SALAM ‘14. Seterusnya, permainan indoor dijalankan sehingga pukul 12:00 tengah hari. Antara permainan yang dijalankan di sebelah siswa adalah Berbalas Pantun, Karaoke Aidilfitri, Permainan Komputer: Solidarity for Palestine. Manakala di sebelah siswi dijalankan aktiviti pertandingan nasyid, sajak berantai, regu, Cap Kalicap dan Katak Beraya.
         

          Sambutan SALAM ‘14 direhatkan selepas Zohor bagi memberi laluan kepada ahli bagi menghadiri jamuan raya anjuran PERUBATAN cawangan Azhar. SALAM ‘14 diteruskan pada sebelah malamnya dengan majlis perasmian penutup IHTIRAM ’14 yang dipengerusikan oleh saudara Muhammad Ilman Bin Abdul Razak. Majlis diteruskan dengan persembahan nasyid daripada barisan AJKT BKAWM, penyampaian hadiah bagi pertandingan-pertandingan yang telah dijalankan sepanjang IHTIRAM ’14 dan SALAM ‘14, serta tayangan video Nostalgia Aidilfitri dan Memento Ramadan. Majlis diakhiri dengan jamuan raya.

         Sambutan SALAM ’14 sangat menggalakkan dengan kehadiran ahli yang sangat ramai. Bak kata pepatah, ‘Di mana ada gula, di situ ada semut’! Turut hadir, wakil-wakil daripada PMRAM cawangan negeri dan DPM, Badan Pengurus PMRAM serta HEWI PMRAM. Kehadiran yang ramai ini memeriahkan majlis pada malam ini.

          “Alhamdulillah Sambutan Aidilfitri pada kali ini ada kelainan dan cukup-cukup meriah. Semoga dengan tema yang dibawa pada SALAM ‘14 benar-benar dapat menjentikkan kesedaran pada kita supaya sentiasa cakna akan keadaan saudara-saudara kita di Gaza. Dalam kita beraya, tidak dilupakan mereka yang sedang menderita di sana,” ujar saudara Muhammad Hakimi bin Rosli, Pengarah SALAM ‘14.

          Pihak BKAWM mengucapkan tahniah kepada seluruh AJK pelaksana yang telah bertungkus lumus bagi menjayakan SALAM ‘14. Tidak dilupakan juga kepada ahli-ahli yang telah membantu dan memeriahkan lagi Sambutan Aidilfitri BKAWM pada tahun ini. Semoga Aidilfitri yang dirai dapat dimaknakan dengan erti kemenangan yang hakiki.

“Meneguh Ukhuwah, Menjana Tarbiah”
“Satu Fikrah Satu Amal”




  




Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]