TINTA ILMIAH: Panduan Diet Seimbang





ARTIKEL BULAN SEPTEMBER EDISI 02/14

PANDUAN DIET SEIMBANG

Mafhum hadis Rasulullah SAW:
‘Dua nikmat yang sering melekakan manusia iaitu nikmat kesihatan dan kelapangan masa’


Tanya pada diri..

::Adakah benar apa yang kita makan setiap hari itu menyihatkan dan mencukupi ?

::Adakah kita mengamalkan diet yang seimbang?


l) Diet seimbang bermaksud sajian makanan yang mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh dengan kadar yang betul.

2) Pemakanan yang seimbang amat penting demi memastikan kehidupan yang lebih sihat dan mengurangkan risiko mendapat penyakit berbahaya seperti sakit jantung, tekanan darah tinggi dan strok.

3) Cara memulakan diet seimbang adalah melalui pengambilan makanan mengikut piramid makanan. Namun demiki, pengamalan diet seimbang adalah berbeza bagi setiap individu bergantung kepada kadar kalori masing-masing.


Petua sihat..

1. Mengambil makanan dengan kerap tetapi dalam kadar yang sederhana supaya tubuh tidak kehabisan tenaga dan mengambil banyak makanan ketika lapar.

2. Amalkan pengambilan makanan rendah lemak dan kalori serta lebih mengutamakan kandungan protein dalam setiap menu makanan seperti tuna, ayam tanpa kulit dan kekacang.

3. Minum air yang banyak (6-8 gelas) setiap hari serta memilih waktu yang terbaik untuk minum air terutamanya selepas bangun pagi, 3o minit sebelum makan dan sepanjang hari. Ini bagi membantu pembakaran kalori yang berlebihan dalam badan dan meningkatkan kadar metabolisme.

4. Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

5. Amalkan pengambilan makanan yang mampu menghindari masalah kolesterol seperti oat, badam, minyak zaitun dan sayuran.

6. Mengurangkan penggunaan gula dan garam dalam masakan.

7. Mengelakkan penggunaan MSG dalam makanan sebagai penyedap rasa.



Kesan diet tidak seimbang..

:: Obesiti
:: Sakit jantung dan strok
:: Kencing manis
:: Tekanan darah tinggi
:: Malnutrisi 
:: Kwashiorkor 
:: Osteoporosis


Osteoporosis

Malnutrisi











Kwashiorkor
TAHUKAH ANDA??
Serat ialah sejenis karbohidrat yang terdapat dalam kekacang,bijirin,ubi,buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia membantu mencegah sembelit dan menyingkirkan sisa-sisa toksid daripada badan anda serta mencegah penyakit jantung.



Nukilan :
Asilah Binti Khairul Anuar
Tahun 5 Perubatan
Universiti Al-Azhar





Disediakan oleh :
Unit Khas Sains Kesihatan
Unit Pendidikan Dan Pengetahuan
Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM)
Sesi 2013/ 2014

Comments

Popular posts from this blog

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021 ]

Mencipta Semangat untuk Sentiasa Mengemas Rumah

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) AMALI ]