Diskusi Kitab - al-Islam Syariah az-Zaman wal Makan

KAHERAH, 24 Feb-Sebuah slot Diskusi Kitab bertajuk al-Islam Syariah az-Zaman wal Makan telah berlangsung dengan jayanya anjuran Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan(LDPI), Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir(BKAWM). Slot diskusi ini telah dijalankan semalam di Dewan Sri Putra, Asrama Rumah Wilayah Persekutuan, Hayyu Sabi’ bermula jam 8.00 malam.


Pengisi yang telah dijemput khas, Ustaz Zuhaili bin Zanal Ali merupakan pemangku Pengerusi Felo Markaz Pengumpulan Kajian dan Hasilan Penyelidikan PMRAM (MANHAL).
Pelbagai isu telah dikupas dengan begitu menarik sepanjang pengisian diskusi tersebut. Antara perkara yang diberi penekanan ialah peranan seorang muslim untuk cakna dengan semua keadaan di sekelilingnya, memahami hakikat sesuatu perkara dengan sempurna dan mempunyai keinginan untuk melaksanakan manhaj Rabbani yang bertepatan dengan kehendak syara’.

Selain itu, pengisi juga menegaskan tidak sewajarnya seorang Muslim menolak syariah dan undang-undang Islam kerana telah terbukti begitu banyak perkara yang diambil oleh masyarakat bukan Islam daripada syariah Islam sendiri seperti sistem syura, sistem talak, riba dan sebagainya.

“Kupasan pelbagai isu yang menarik sememangnya membuka minda terutamanya kita sebagai seorang mahasiswa yang merupakan agen perubah masyarakat,” ujar saudara Nik Muhd Azahari Nik Salleh, Ketua Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan.
Diskusi ditamatkan pada jam 10.00 malam.

"BKAWM Keluarga Kita"
"KEUNGGULAN SAHSIAH WASILAH KEILMUAN"

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ KALAM PIMPINAN: PEMUDA HARI INI, PEMIMPIN AKAN DATANG ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]