ARTIKEL: CAKNA ISU SEMASA



KEPENTINGAN ISU UMAT ISLAM ISU KITA

Sebuah hadis diriwayatkan daripada Thauban r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud:
"Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama." Maka para sahabat r.a pun bertanya, "Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat? " Sabda Baginda SAW: "Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut. "Sahabat bertanya lagi, "Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut? "Jawab Rasulullah SAW, "Kerana ada dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn."Sahabat bertanya lagi,"Apakah itu al-Wahn? "Rasulullah SAW bersabda: "Cintakan dunia dan takut akan kematian."

Pernahkah kita menyedari bahawa setiap tahun, setiap detik, setiap saat, umat Islam ditindas dari penguasa yang bermaharaja lela menyanjung takhta tidak kira yang ditindas itu dari golongan remaja, tua, kanak-kanak malah golongan yang lemah juga. Mereka ditindas dengan kejam, dibakar hidup-hidup tanpa belas kasihan , merogol wanita dan menembak bagaikan permainan, menyembelih bagaikan  binatang korban, yang paling hina lagi adalah berkaitan dengan akidah iaitu pemaksaan menukar agama dengan lisan.

Umat islam ditindas !! Saudara kita dibunuh dan dihina…tetapi kita membisu …

Bentuk-bentuk penindasan :
Palestin (Gaza)
Syria
Rohingya
Malaysia
-wanita dirogol
-wanita dirogol
-wanita dirogol
-wanita dirogol
-ditanam hidup-hidup
-pemaksaan menukar aqidah
-rumah dibakar
-pembohongan media massa
-dibunuh kejam
-dibunuh kejam
-dibunuh kejam
-rasuah berleluasa
-penyembelihan manusia


- ulamak diketepikan



-hiburan tiada batasan

Oh Palestin!, Oh Syria!, Oh Rohingya!, Oh Malaysia!, malunya aku menjadi saudaramu…
Adakah kita menyedari semua itu?
Adakah kita mengambil berat tentang semua ini?
Adakah kita tidak kasihan dengan saudara-saudara kita dibunuh setiap hari?
Jawapannya ada ditangan anda!!

Firman Allah subhanahu wataala :
إنما المؤمنون إخوة
Maksudnya : Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara .

Dari Anas r.a. bahawa Nabi SAW bersabda

عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ لا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
 "Tidak sempurna keimanan seseorang dari kalian, sebelum ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri"

Selaku umat islam, kita haruslah mengambil berat terhadap saudara seakidah kita, tidak kira di mana pun mereka berada akan tetapi mereka tetap saudara kita. Bersesuaian dengan hadis di atas yang mana mereka tidak digolongkan dengan orang yang beriman sekiranya mereka tidak mengambil berat antara satu sama lain. Sesungguhnya Rasulullah sallallahu alaihi wasallam  tidak memungkiri janjinya.

Ayuh sahabat!! tanamkanlah sifat sensitivity terhadap umat islam dalam dada kamu. Kita adalah rantai perjuangan baginda, sekiranya tidak maka siapa lagi yang hendak mengambil tahu tentang umat islam?. Buatlah semampu mungkin. Banyak mengkaji dan sebarkanlah maklumat supaya mereka sedar bahawa kita umat yang satu iaitu Islam.

Rujukan: Sumber Mini-Pavilion dan Saiful Islam

Nukilan:
Ahmad Hakimi bin Ibrahim
Ketua Unit Pengkajian Maklumat
Unit Penerangan dan Penerbitan BKAWM Sesi 2012/2013

Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]