Isu BKPJM - Kenyataan Rasmi Yang Dipertua BKAWM Sesi 2011/2012

Salam Kemenangan,

Segala pujian dirafa’kan kepada Rabbul Izzati atas kurnianya yang melimpah kepada kita selaku hamba yang selalu mengharapkan rahmatNya bagi meneruskan hidup di muka bumi ini dengan keredhaanNya. Selawat serta salam diucapkan buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW atas segala kecintaan serta kerinduan yang mendalam kepada kita dalam mencurah keringat untuk memperjuangkan Islam.

Mahasiswa adalah harapan kepada sesebuah negara, mereka bakal mengantikan kepimpinan pada masa akan datang malah mereka juga adalah aset penting kepada sesebuah negara, mutakhir ini mahasiswa sering ditindas dan dizalimi oleh mereka yang dengki dengan ‘Idealisme Mahasiswa Islam’ bagi membawa perubahan yang dicintai kearah yang lebih baik.Menjadi lumrah perjuangan Islam itu menempuh onak dan duri, cabaran dan tribulasi dalam meninggikan syariat Allah di muka bumi.

Sementara itu, masalah yang sama berlaku kepada mahasiswa Islam yang menuntut di Perlembahan Nil ini ialah dimana Badan Kebajikan Pelajar Johor Mesir (BKPJM) yang bernaung di bawah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) telah dicabul hak-hak mereka sebagai persatuan yang diiktiraf dalam menyalurkan kebajikan kepada anak-anak Johor oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Isu penindasan ini sangat dilarang keras oleh Islam sebagaimana hadis Nabi Muhammmad SAW :

عن أنس رضى الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : انصر أخاك ظالما أو مظلوما , فقال رجل : يا رسول الله صلى الله عليه وسلم أنصره اذا كان مظلوما , أفريت اذا كان اذا ظالما كيف انصره ؟! قال : تحجزه أو تمنعه من الظلم فان ذلك نصره

Mafhumnya : Dari Anas RA telah berkata : Telah bersada Rasulullah SAW : Tolonglah saudaramu yang zalim dan yang dizalimi, maka berkata seorang lelaki : Wahai Rasulullah SAW akan aku tolongnya sekiranya dia dizalimi, akan tetapi adakah engkau lihat, bagaimanakah untuk aku menolong orang yang zalim? lalu Bersabda Rasulullah SAW : Tahanlah atau halanglah saudaramu dari melakukan kezaliman, maka demikian itulah pertolongan untuk saudaramu (saudara yang zalim).

Dengan itu, saya mewakili Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM), menyatakan pendirian, bahawa kami sebagai salah satu BKAN yang bernaung di bawah PMRAM akan bersama-sama dengan BKPJM sebagai saudara kami dalam mempertahankan survival dan kelangsungan BKPJM sebagai persatuan kebajikan yang paling sesuai untuk anak-anak Johor, sekaligus memberi segala bentuk bantuan kepada BKPJM untuk terus bertapak di Perlembahan Nil ini.

Mohd Mawardi Bin Mohd Zain

Yang Dipertua BKAWM

Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir

(BKAWM) Sesi 2011/2012

Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ KALAM PIMPINAN: PEMUDA HARI INI, PEMIMPIN AKAN DATANG ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]