DG Gabungan - Medan Pemerkasaan Ukhuwah Mahasiswi

Kaherah, 13 Oktober 2012 – Unit Fasilitator di bawah Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan, Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir  (BKAWM) sesi 2012/2013  telah menganjurkan Discussion Group Gabungan khusus buat mahasiswi di Asrama Rumah Wilayah Persekutuan, pada 12 Oktober 2012.

Discussion Group atau singkatannya DG merupakan nama khas bagi program usrah yang dijalankan secara mingguan pada setiap Jumaat. DG merupakan antara medium terpenting dalam membentuk kefahaman dalam kalangan ahli BKAWM juga sebagai saluran merapatkan ukhuwah.

Pembukaan  usrah bagi  sesi ini, Unit Fasilitator merancang untuk mengadakan DG Gabungan bagi mengeratkan lagi ukhuwah di antara mahasiswi lama dan baru. Selain itu, pencerahan mengenai perjalanan Discussion Group yang akan dijalankan pada setiap hari Jumaat turut diberi penekanan.

Program yang bermula seawal jam 7.00 pagi ini telah dipengerusikan oleh saudari Afifah bt Ramli, Timbalan Unit Fasilitator. Antara aktiviti menarik yang telah diisi sepanjang pagi tadi, bermula dengan Slot “Riadhah” yang dikendalikan oleh saudari Siti Hawa bt Ahmad. Seterusnya Slot “Pecahkan Tembok Anda” pula dibawa oleh saudari Mardhiah bt Abdullah Rahim, dan  Slot “Mari Mendengar” disampaikan oleh saudari Ayeshah bt Awwalul Azmi, Timbalan Unit Kebudayaan, Kesenian dan Sukan (UKKS).

Hasil dari pengisian – pengisian  yang telah dijalankan, respon dari ahli amat memberangsangkan dan malah mereka  mampu melontarkan pandangan tentang kepentingan berusrah. Maka jelaslah di sini bahawa tunjang kekuatan tarbiyah bermula dengan usrah. Seperti mana yang kita ketahui, Assyahid Imam Hassan Al-Banna telah menggariskan tiga rukun usrah  yang perlu dijaga  iaitu Ta’aruf, Tafahhum, dan Takaful.

Majlis berakhir dengan bacaan doa Rabithah serta jamuan ringan.


'BKAWM Keluarga Kita'
'Keunggulan Sahsiah Wasilah Keilmuan'


 

Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ KALAM PIMPINAN: PEMUDA HARI INI, PEMIMPIN AKAN DATANG ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]