Menuju ke Gerbang al-Quds


 ARWP, 14 Februari – “For Islam Sacrifice Together (FIST)”, merupakan kempen yang telah dilancarkan oleh Unit Penerangan dan Penerbitan bagi meningkatkan kesedaran ahli  akan isu semasa. Bersempena Serambi Gabungan pada minggu ini, sebuah slot isu semasa di bawah kempen FIST telah dianjurkan oleh Unit Penerangan dan Penerbitan, dengan kerjasama Unit Perumahan dan Rehlah pada 14 Februari lalu. Slot ini telah bermula jam 8.00 malam di Dewan Sri Putra, Asrama Rumah Wilayah Persekutuan.
Pengisi yang ditampilkan cukup mantap iaitu Ustaz Abd Muin bin Abd Manan, Pengarah Mini Pavilion - From Palestin with Love (MAP). Beliau telah membawakan tajuk ‘Menuju ke Gerbang al-Quds’ yang berkisar tentang kebangkitan umat Islam yang bakal membawa kita ke arah kemenangan Islam itu sendiri.
Antara isu Palestin yang ditekankan ialah permintaan rakyat Palestin kepada pertubuhan-pertubuhan antarabangsa agar bukan sekadar menghulurkan bantuan makanan dan ubat-ubatan semata-mata. Tetapi, mereka menginginkan kebebasan untuk hidup di atas tanah tumpah darah mereka sendiri, tanah Palestin.
Antara resolusi yang diletakkan oleh Ustaz Abd Muin berkenaan langkah yang perlu kita ambil untuk menuju ke gerbang al-Quds ialah mendekatkan diri kepada Allah SWT serta mengamalkan sunnah Nabi Muhammad SAW.
Turut diadakan pada malam itu ialah pameran berkenaan isu Palestin daripada pihak MAP. Antara wakil MAP yang  hadir ialah Timbalan Pengarah MAP, Ustazah Aminatul Saheera binti Che An serta setiausaha MAP, Dr Siti Hawa binti Ahmad.
Sebelum mengakhiri slot, sesi soal jawab telah dibuka, bagi memberi ruang kepada para mahasiswa melontarkan pendapat dan bertanyakan soalan kepada pengisi.
Serambi Gabungan ditamatkan dengan penyampaian cenderamata kepada pengisi, seterusnya sesi jamuan ringan.
Melalui penganjuran aktiviti seperti ini, diharapkan kesedaran ahli tentang isu ummah yang berlaku kini dapat ditingkatkan. Sebagai seorang mahasiswa, kita tidak seharusnya menjadi ‘seperti katak di bawah tempurung’ yang hanya berbicara dan membincangkan isu di sekitar kita sahaja. Mahasiswa sewajarnya mempunyai minda yang terbuka, memahami isu sedalam-dalamnya serta mampu memberi pandangan untuk menyelesaikannya.

“BKAWM Keluarga Kita”
‘KEUNGGULAN SAHSIAH WASILAH KEILMUAN”

Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ KALAM PIMPINAN: PEMUDA HARI INI, PEMIMPIN AKAN DATANG ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]