[ BERITA: HARI TAUTAN UKHUWAH 2016 (HTU '16) ]

Hari Tautan Ukhuwah 2016 (HTU ‘16), Medan meribat ukhuwah di antara mahasiswa/wi baru.


KAHERAH, 24 Julai 2016 – Kehadiran mahasiswa/wi baru pada bulan Jun & Julai yang lalu ke bumi Mesir melalui Urusetia Sambutan Mahasiswa/wi Baru 2016 (USMB ‘16) , dirancakkan lagi dengan Hari Tautan Ukhuwah (HTU) yang telah berlangsung pada 23 & 24 Julai yang lalu. 

Melalui pembawaan tema “Perintis Cemerlang, Kesatuan Gemilang” dan bermatlamat bagi memupuk semangat ukhuwah dan kesatuan dalam kalangan ahli serta membentuk intelek dan thaqafah kepada mahasiswa/wi baru, program yang telah berlangsung selama dua hari tersebut dimulakan dengan majlis perasmian, yang telah disempurnakan oleh Yang Dipertua Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan (BKAWM) saudara Adam Syukri bin Mohamad dan diselangi dengan ucapan pengarah program Urusetia Sambutan Mahasiswa/wi Baru 2016 (USMB ‘16) saudara Sheikh Muhamad Faeez bin Mohd Nasir. Program diteruskan lagi dengan pengisian “Penerangan Mesir & Azhar” yang disampaikan oleh Ustaz Ahmad Faris bin Muhamad Zaini, Timbalan Yang Dipertua Badan Kebajikan Pelajar Pulau Pinang dan diakhiri dengan gerak kerja berkumpulan.

HTU telah diteruskan lagi dengan pengisian yang bertajuk “UBM, Hisbah & UBS”, yang menampilkan Ketua Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan BKAWM sesi 2015/2016 saudara Abdul Wafi bin Alias berserta Ketua Unit Bait Muslim BKAWM sesi 2015/2016 saudara Muhamad Bazli bin Zakaria . Seterusnya, program dihangatkan lagi dengan pengisian “Sejarah BKAWM” yang telah disampaikan oleh Ketua Penasihat BKAWM sesi 2015/2016 saudara Muhammad Ilman bin Abdul Razak dan dimeriahkan lagi dengan ramah mesra bersama Ahli Jawatan Kuasa Tadbir(AJKT) & Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) BKAWM bersama mahasiswa/wi baru. Hari pertama program diakhiri dengan “Senat Fakulti” yang menerangkan pengenalan awal di setiap fakulti dan bidang melalui wakil-wakil kuliah yang dilantik. 

Hari kedua program dibuka dengan diskusi kitab yang bertajuk “Kewajipan Pemuda Islam pada Hari ini” yang telah dibentang dan disampaikan oleh saudari Hafizah binti Shafie, Fasilitator BKAWM sesi 2015/2016. Program diteruskan lagi dengan pengisian yang menarik iaitu “Forum Mahasiswa : Mahasiswa Islam Mendepani Akhir Zaman”. Forum tersebut menampilkan beberapa panel jemputan yang dikelolai oleh saudari Nurizzah Salihah binti Abdul Malek sebagai moderator dan panel jemputan iaitu saudara Nik Mohammad Azahari bin Nik Salleh dan saudari Nur Hidayatul Aiman binti Johan.

HTU diteruskan lagi dengan pengisian “Dialek Ammiah” oleh saudara Muhammad Shafie bin Abdul Halim merangkap Ketua Unit Pendidikan & Pengetahuan BKAWM sesi 2015/2016. Seterusnya program berlangsung dengan acara Outdoor di Hadiqah Dauliyah bagi sebelah siswi dan di Hadiqah Lotus di sebelah siswa.

HTU yang telah berlangsung selama 2 hari tersebut kini tiba ke kemuncak pada malam harinya dengan dengan majlis perasmian penutupan yang telah diserikan dengan kalam daripada Yang Dipertua BKAWM dan ucapan perasmian penutup dari Atase Pendidikan Wilayah Persekutuan Ustaz Ahmad Fadli bin Adam. Beliau berharap semua mahasiswa/wi yang baru dapat mengambil ilmu dan manfaat dari Hari Tautan Ukhuwah yang telah berlangsung. Majlis turut diserikan dengan persembahan nasyid dari mahasiswa baru.


Akhir sekali , semoga dengan pengisian Hari Tautan Ukhuwah sedikit sebanyak dapat mencapai matlamat dan objektif yang telah disusun selaras dengan tema pembawaan USMB ’16. Semoga dengan kehadiran mahasiswa/wi baru yang hadir ke bumi Mesir ini memberikan kita semangat baru dalam menuntut ilmu di bumi Anbiya’ ini.


“Perintis Cemerlang, Kesatuan Gemilang” 
“Memperkasa Kefahaman, Meneguh Kesatuan”
“BKAWM Keluarga Kita”
“Bersama Bersatu”

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]