Rehlah Tarbawi Capai Objektif


DUMYAT, 6 Mac – Rehlah Tarbawi Dumyat di bawah kelolaan Unit Perumahan dan Rehlah telah berjaya dianjurkan pada 16 Februari bagi siswa dan 2 Mac bagi siswi. Jaulah yang bertemakan 'Telusuri Duniawi Mengingati Ilahi' ini telah disertai oleh 30 peserta siswa dan 36 orang peserta di sebelah siswi. Manakala musyrif penerangan seramai tiga orang telah dijemput khas dari PMRAM Cawangan Dumyat.
Seawal jam 8.00 pagi, Ustaz Muhammad Saufi yang merupakan ketua musyrif penerangan telah memberi sedikit sebanyak maklumat tentang Dumyat dan kisah-kisah yang berkaitan dengannya. Antara tempat menarik  yang telah dilawati adalah Roksu Bar. Tempat ini dikenali dengan tempat bertemunya Sungai Nil dan Laut Mediterranean.
Seterusnya, rombongan Rehlah Tarbawi juga tidak melepaskan peluang bagi mengunjungi  tempat pembinaan kapal. Di sini dapat dilihat proses-proses pembuatan kapal dan bagaimana kapal dilepaskan ke laut. Sesuatu yang menjadi kenangan yang indah bagi peserta jaulah apabila para peserta dibenarkan untuk menaiki kapal yang baru siap dibina dan melihat di sekitarnya.
Rombongan Rehlah Tarbawi juga melawati makam Sayyid Abu Al-Ma’athi serta Masjid Amru Al-‘As yang mempunyai reka bentuk yang sama dengan Masjid Amru Al-‘As yang terletak di Kaherah.
Pengisian turut dijalankan di persisiran pantai Dumyat. Antaranya ialah slot isu semasa dan ‘tarbiyyah jasadiah’. Banyak input dan ilmu yang peserta dapat ambil dan amalkan sepanjang pengisian ini dijalankan.

Selaras dengan objektifnya, Rehlah Tarbawi Dumyat ini berjaya mengutuhkan lagi ukhuwah sesama ahli BKAWM selain para peserta dapat mengambil ibrah daripada keindahan dan kebesaran penciptaan Ilahi.

Rombongan bertolak pulang pada jam 8.30 malam dan tiba di ARWP pada 11.00 malam.

Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ KALAM PIMPINAN: PEMUDA HARI INI, PEMIMPIN AKAN DATANG ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]